FANDOM

TECHNIC
LEGO TECHNIC Logo
Główna seria: Brak
Dostępna w latach : 1977-
Liczba zestawów: Brak danych

TECHNIC jest to jedna z głównych serii klocków LEGO, na której często też bazują inne serie. Odznacza się specyficznym sposobem budowy zestawów oraz wyglądem i funkcjami części do nich użytych. Seria ta została wprowadzona w 1977 roku pod nazwą Expert Builder, jednak w 1984 zastąpiono ją nazwą "TECHNIC".

Historia

Seria TECHNIC została wprowadzona w 1977 roku pod nazwą "Expert Builder", a zestawy z tej serii sprzedawane były od 9 lat wzwyż, jednak po siedmiu latach nazwę serii zmieniono na "TECHNIC". Jest to wyjątkowa seria, ponieważ z większości jej zestawów tworzy się ruchome modele maszyn lub mechaniczne zabawki za pomocą niestandardowych części, które znacznie różnią się od tych wykorzystywanych w serii System. LEGO TECHNIC trwa do dziś i wciąż ukazują się w niej nowe sety. Jest to jedna z najdłużej trwających serii LEGO w historii.

Opis

Seria ta wykorzystuje części bardzo różniące się od tych klasycznych, znanych z serii System, jednak wiele zestawów stara się coraz bardziej zacierać różnicę między obydwoma systemami budowy. TECHNIC wprowadziła nowe elementy, z których składa się niemal każdy jej zestaw, oto ich lista.

LDD TECHNIC Beams

Po prawej stary typ belek, a po lewej nowy

  • belki - podłużne bloki z otworami krzyżykowatymi lub okrągłymi. Mogą mieć różne długości oraz kształty (np. w kształcie liter T lub L). Elementy te stanowiła podstawy zestawów TECHNIC. Przed 2000 rokiem większość z nich przypominała klocki lego System z rzędami otworów w poprzek belki, jednak po tym roku wprowadzono nowy typ belek - o zaokrąglonych krawędziach i bez kołków u góry.
  • kołki (zwane pinami, z angielskiego pins) - to małe elementy o cylindrycznym kształcie, puste w środku. Dzięki wyżłobieniom mogą zostać zaciśnięte w okrągłych otworach belek. Wyróżnia się kołki niebieskie i czarne, które obracają się ciężej oraz ceglanożółte i jasnoszare, które tworzą luźniejsze zawiasy.
  • ośki - są to podłużne osie, które mają przekrój równoramiennego krzyża. Mają wymiary zbliżone do kołków. Można je umieścić w otworach krzyżykowych lub okrągłych. Długość osiek mierzy się za pomocą liczby kolejno ustawionych obok kołków klocków z serii System. Kolor osiek zależy od ich długości oraz funkcji. Istnieją też elementy łączące funkcje osiek i kołków - z jednej strony posiadają krzyżykowatą ośkę, a zdrugiej kołek.
  • zębatki - to okrągłe elementy posiadające specjalne rowki na brzegach, które mogą współpracować z innymi elementami i tworzyć różne mechanizmy. Często też mają otwory na ośki lub kołki. Występują w różnych kolorach i rozmiarach.

LEGO TECHNIC wprowadziło także takie części, jak:

  • gumki - płaskie cylindry z otworem w środku. Wykonane są z elstycznego tworzywa, dzięki czemu są rozciagliwe. Mają różne kolory oraz wielkości. Ich wadą jest fakt, iż po pewnym czasie zużywają się i pękają.
  • elementy pneumatyczne - spotykane w niektórych zestawach elementy pneumatyczne, to specjalne części o dosyć skomplikowanej budowie. Zazwyczaj pełnią funkcję tłoków, które działają dzięki wtłaczaniu do ich wnętrza powietrza. Spotykane są przeważnie w modelach maszyn.
  • sprężyny - części wykorzystywane głównie w zawieszeniach.
  • linki - są to długie liny wykonane z syntetycznego tworzywa. Spotykane najczęściej w dźwigach.

Motory

W serii TECHNIC występują też elektryczne silniki, które w zależności od rodzaju zasilane są bateriami, akumulatorami lub energią elektryczną z transformatora. Starsze silniki są mniej skomplikowane i maja napięcie 9 lub 4.5 wolta. W 2007 roku wprowadzono nowy rodzaj silników, które mogły być sterowane za pomocą pilotów na podczerwień.

8300 Set

Przykładowe minifigurki TECHNIC (Zestaw nr 8300)

Figurki

Seria ta wykorzystywała także własne figurki, które były większe i miały większą ilość ruchomych stawów w porównaniu do tych standardowych. Pojawiały się one w niektórych zestawach od 1980 do 2000 roku.

Lista serii opartych na LEGO TECHNIC

Lista zestawów

Lista zestawów z serii TECHNIC opisanych na Legopedii

Galeria

Więcej z Fandomu

Losowa wiki